In de tijd waar er war for talent heerst, wordt het steeds belangrijker om een werkomgeving te creëren waar medewerkers goed kunnen presteren én tot groei kunnen komen. De tijden zijn veranderd. Waar eerst de werkgever het voor het uitkiezen had, is dat nu omgekeerd. Bevalt de werksfeer, werkomgeving of manager niet bij een werknemer? Dan kijkt hij of zij verder naar een organisatie die wel past bij de behoeften.
Medewerkers die zich gewaardeerd en ondersteund voelen, presteren beter en blijven langer bij je organisatie. Dat is wat iedereen wil, toch? Hoe je dit kan realiseren lees je in dit artikel. Ook bespreken we de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van Employee Experience in 2024.
1. Wat is employee experience?
Bij employee experience gaat het om het totaalplaatje van de werkervaring die medewerkers bij je organisatie hebben. Daarbij gaat het verder dan een leuke werkplek, de welbekende tafeltennistafel of een vrijdagmiddag borrel, het omvat alle interacties die een medewerker heeft met jouw bedrijf. Van sollicitatiegesprek tot zelfs na het vertrek. Employee Experience is geen hype, maar het is een strategisch middel om jouw medewerkers verbonden te laten voelen met het werk en de organisatie.
Een positieve employee experience heeft veel invloed op je organisatie, namelijk:
- Betrokkenheid: medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zijn meer betrokken bij hun werk en de organisatie.
- Productivtiteit: tevreden medewerkers werken efficiënter en leveren betere resultaten.
- Behouden van talent: als medewerkers zich goed voelen in hun werkomgeving, is de kans kleiner dat ze op zoek gaan naar ander werk.
- Innovatie: medewerkers die zich veilig en ondersteund voelen, durven meer risico te nemen en met nieuwe ideeën te komen.
Waarom is employee experience zo belangrijk?
Voor bedrijven die willen groeien en innoveren is het creëren van een positieve employee experience geen luxe, maar een noodzaak. Medewerkers zijn tegenwoordig kritischer dan ooit. Ze hebben het namelijk voor het kiezen en bedrijven zijn aan het vechten voor talent. Medewerkers hechten steeds meer waarde aan een goede werk-privé balans en een prettige werkomgeving. Salaris is niet meer dé motivatie om te werken, maar werken voor een organisatie die hen waardeert en investeert in hun welzijn en groei is belangrijk.
Organisaties die erin slagen om een uitstekende employee experience aan te bieden, zien dit terug in zowel de betrokkenheid als de prestaties van hun medewerkers. Medewerkers die tevreden zijn, blijven langer, zijn ambassadeurs voor de organisatie en zijn productiever. Al met al betekent het minder verloop, hogere medewerkerstevredenheid en betere bedrijfsresultaten.
2. Vier pilaren voor een sterke employee experience
De employee experience kan je op verschillende elementen verbeteren. Door alle elementen aan te pakken zorg je ervoor dat je werknemers kunnen floreren. We bespreken hier vier belangrijke pijlers:
1. Een cultuur van waardering en erkenning
Wat is de effectiefste manier om je medewerkers gemotiveerd te houden? Door waardering! Mensen willen zich gewaardeerd voelen. En al helemaal voor hun werk en inzet bij jouw organisatie. Dit gaat verder dan het ontvangen van een bijpassend salaris. Het gaat om de dagelijkse erkenning van prestaties. Zowel voor grote en kleine prestaties. Het kan al heel simpel zijn, door een bedankje of publieke erkenning tijdens een vergadering. Deze dingen kunnen al zo’n groot verschil maken in hoe de medewerkers zich gewaardeerd voelen. Probeer het eens!
Praktische tips:
- Introduceer standaard momenten van peer-to-peer erkenningsprogramma’s. Collega’s worden gemotiveerd om elkaar te complimenteren en waardering uit te spreken voor het werk dat ze doen.
- Vier successen! Organiseer regelmatig informele momenten met collega’s onderling. Vier successen, maandelijkse teamlunch of koffie momentjes.
2. Een cultuur van groei- en ontwikkelmogelijkheden
Een ander belangrijke pijler van een sterke employee experience is het bieden van groei- en ontwikkelmogelijkheden. Medewerkers willen niet stilstaan in hun carrière, met de nieuwe generatie wordt dat gevoel steeds meer. Ze willen de mogelijkheid hebben om te groeien en zich verder ontwikkelen. Organisaties die echt investeren in de ontwikkeling van medewerkers, zien naast meer betrokkenheid ook hogere productiviteit.
Groei- en ontwikkelmogelijkheden kunnen heel divers zijn. Het ligt er maar net aan waar jouw medewerkers behoeften aan hebben. Van formele trainingen, mentorshipprogramma’s of kansen voor interne promoties. Het gaat hierbij echt om dat de medewerkers het gevoel hebben dat ze zich bij jouw organisatie kunnen groeien op zowel professioneel en persoonlijk vlak.
Praktische tips:
- Bied trainingen aan die zowel vak gerelateerd als persoonlijk ontwikkeling bevorderen.
- Stel mentorshipsprograma’s op waarin ervaren medewerkers kennis kunnen delen met jongere collega’s of collega’s van andere afdelingen.
- Ontwikkel een duidelijk en toegankelijk carrièrepad en verspreid die binnen de organisatie.
3. Flexibiliteit en werk-privébalans
Medewerkers willen tegenwoordig meer flexibiliteit in hoe en waar ze werken. Zeker na de pandemie is hybride werken voor weel medewerkers een norm geworden. Medewerkers verwachten dat werkgevers rekening houden met persoonlijke verplichtingen en hun de ruimte geven om een goede balans te houden tussen werk en privé.
Organisaties die flexibiliteit bieden, zowel met thuiswerken, werktijden of aangepaste werkroosters, trekken meer talent aan en zien een hogere tevredenheid en betrokkenheid onder hun medewerkers. Nog een mooi voordeel: een goede werk-privébalans leidt vaak ook tot minder stress en burn-outklachten.
Praktische tips:
- Waar het kan, geef medewerkers de optie om gedeeltelijk thuis te werken of hun werktijden flexibel in te richten.
- Moedig werknemers aan om pauzes te nemen en momenten van ontspanning.
- Overweeg om extra vrijedagen of wellnessprogramma’s aan te bieden om een gezonde werk-privébalans te ondersteunen.
4. Een cultuur van continue feedback en open communicatie
Voor een goede employee experience is het essentieel om een cultuur te hebben van open communicatie en continue feedback. Medewerkers willen weten hoe ze presteren en waar nog eventuele groeikansen voor ze liggen. Dit heeft ook weer te maken met het willen door ontwikkelen. Zo’n cultuur kan je creëren door regelmatig feedbackmomenten in te plannen. Dit helpt om verwachtingen helder te maken en het geeft medewerkers het gevoel dat ze gewaardeerd worden.
Het is ook belangrijk dat medewerkers zich gehoord voelen. Dit betekent dat organisaties actief luiteren naar feedback en ideeën van hun medewerkers en daar vervolgens ook echt iets mee doen. Dit kan door middel van regelmatige gesprekken tussen manager en medewerkers, of teamvergaderingen, check-ins of zelfs door (anonieme) enquêtes.
Praktische tips:
- Integreer regelmatige feedbackmomenten, zowel wekelijkse 1-op-1’s of maandelijkse groeigesprekken.
- Maak gebruik van technologie om realtime feedback te geven en ontvangen. Zoals 360-graden feedbacktools.
- Moedig medewerkers ook aan om hun leidinggevende feedback te geven.
3. Trends in Employee Experience
De trends op het gebied van employee experience ontwikkelen zich snel. Bedrijven moeten zich aanpassen om concurrerend te blijven in de strijd om talent. Hier zijn enkele belangrijke trends van 2024:
- Empatisch leiderschap: bij leiderschap gaat het tegenwoordig niet meer alleen om een kwestie van richting geven; het gaat steeds meer om empathie en het begrijpen van de behoeften van medewerkers. Empathische leiders luisteren naar hun teams, tonen begrip en ondersteunen medewerkers waar ze dat nodig hebben. Dit zorgt voor een diepere verbindingen en vertrouwen binnen de organisatie.
- Technologische innovatie: ook bij employee experience gaat technologie een steeds belangrijke rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan digitale platforms die welzijn van medewerkers ondersteunen, tools om feedback mogelijk te maken en AI-systemen die de medewerkerservaring personaliseren. Deze, en nog veel meer, tools helpen organisaties om efficënter te werken en beter in te spelen op de behoefte van de medewerkers.
- Wellness en mentale gezondheid: medewerkers hechten steeds meer waarde aan hun mentale en fysieke gezondheid. Wanneer organisaties hier in invsesteren zien ze niet alleen een verbetering in gezondheid, maar ook in een hogere betrokkenheid van medewerkers. Welzijnprogramma’s, zoals mentale ondersteuning, mindfullness-trainingen of fitnessprogramma’s.
- Diversiteit en inclusie: Een diverse en inclusieve werkomgeving draagt bij aan een positieve employee experience. Het zorgt voor meer creativiteit en innovatie. Medewerkers willen werken in een omgeving waar ze zichzelf kunnen zijn en waar hun unieke perspectieven worden gewaardeerd.
5. Hoe technologie je employee experience kan verbeteren
Een wereld zonder technologie kunnen we ons niet meer voorstellen. Hetzelfde geld voor de employee experience, het is een onmisbare rol om de employee experience te verbeteren. Van platforms om 360-graden feedback te geven tot wellness-apps, technologie biedt oneindig mogelijkheden om medewerkers te ondersteunen en hun werkervaring te verbeteren.
HR-technologie maakt het een stuk eenvoudiger om medewerkersbetrokkenheid te meten, werkprocessen te stroomlijnen en feedback te verzamelen. Daarnaast helpen de tools ook voor betere samenwerking en communicatie met verschilende teams, om de verbinding te houden. Wellnessapps, zoals Headspace, en fitnessapps, kunnen de gezondheid en welzijn van medewerkers verbeteren. Dit resulteert in een productievere en gezondere werkomgeving.
6. Conclusie
Bouw aan een sterke employee experience voor een duurzaam succes. Het opbouwen van een sterke employee experience is geen luxe, maar een noodzakelijke investering voor elke organisatie die zijn medewerkers wil behouden en talent wil aantrekken.
& nu zelf aan de bak!
Wil je nou zelf aan de slag met employee experience, employee branding of heb je nog vragen, of wil je hulp met onderzoek of het verbeteren van je employee experience? Plan dan vrijblijvend een gesprek met ons in. Wij helpen je graag!